In lijn met sterke economische trends

Elektrificatie

Adresseerbare
markt

>€25

miljard

De sterke groei van de vraag naar batterijen houdt aan, ondersteund door krachtige elektrische voertuigen en de markten voor consumentenelektronica. Deze zeer veeleisende sector vraagt om innovatieve technologie voor het sneller opladen van batterijen, een verbeterd batterijontwerp en batterijen met een hogere energiedichtheid. Het verlagen van de gebruikskosten is essentieel. Elektrische voertuigen moeten steeds beter kunnen concurreren met hun conventionele tegenhangers en van leveranciers wordt verwacht dat ze kwaliteitsmaterialen en -oplossingen bieden en dat ze de leveringen kunnen garanderen, met name door voldoende productiecapaciteit.

~50%

Percentage elektrische of hybride voertuigen in de wereldwijde productie tegen 20301

>20%

Gemiddelde samengestelde jaarlijkse groei van batterijen tussen 2018 en 20302

Uitdagingen voor klanten

De recycleerbaarheid van batterijen en de beschikbaarheid van grondstoffen zoals lithium en zeldzame aardmetalen behoren tot de belangrijkste uitdagingen die deze trend met zich meebrengt. Andere uitdagingen zijn de uitbreiding van infrastructuur, de capaciteit van het elektriciteitsnet en het vermogen van voertuigen om stroom te injecteren in en te ontvangen van het systeem.

Kansen voor Solvay

Solvay staat aan de spits van innovatie op het gebied van batterijen.

• Onze erkende expertise op het gebied van fluorchemie, onze robuuste portefeuille van gefluoreerde producten en lithiumzouten maken ons een leider in nieuwe oplossingen voor batterijen van de volgende generatie om de uitdagingen van onze klanten aan te pakken en hun meer veiligheid, een hogere energiedensiteit en meer vermogen te bieden tegen lagere kosten.
  • Wij bouwen partnerschapsprojecten op om de expertise van actoren in de hele waardeketen van deze multicompetentie-industrie als hefboom te gebruiken. En we werken samen met academische onderzoeksorganisaties van topniveau en start-ups over de hele wereld aan wereldwijd gefinancierde projecten om het gebruik van innovatieve materialen in reële toepassingen te valideren. We hebben onlangs geïnvesteerd in twee start-ups die werken aan innovatieve batterijoplossingen, NOHMs Technologies en SOLID POWER. Daarnaast werken we samen met SAFT Alliance om een Europese leider op het gebied van elektrificatie te creëren.
  • We zijn een belangrijke speler op het gebied van batterijen van de tweede generatie (veiligere batterijen met een langere levensduur) en nemen actief deel aan het opzetten van een eco-systeem dat gericht is op het recyclen van batterijen. Om dit te doen, maken we gebruik van onze unieke methode die een verbeterde terugwinning van waardevolle mineralen mogelijk maakt en zetten we een breed scala aan oplosmiddel-extractiemiddelen in die worden gebruikt voor de zuivering en concentratie van metalen zoals lithium.

Versnelde groei op het gebied van batterijeng

In 2019 hebben we een speciale innovatie-structuur gecreëerd om de groei te versnellen en partnerschappen en allianties in de hele waardeketen te ontwikkelen. Het platform biedt een scala aan gediversifieerde competenties op hoog niveau, waaronder natuurkundigen, ingenieurs, wiskundigen en scheikundigen, en best-in-class technologieën. Het doel is om een batterij-ecosysteem op te bouwen waarbij experts in interactie staan met klanten en aan hun dringende behoeften voldoen. Ons speciale centrum voor de ontwikkeling van batterijtoepassingen in Seoul, Zuid-Korea, biedt een unieke ruimte voor samenwerking met onze klanten vanaf het begin van een project, waarbij gezamenlijk oplossingen op maat worden ontwikkeld. Deze structuur weerspiegelt onze unieke klantgerichte capaciteiten op het gebied van batterijen, een snelgroeiende markt en een sterke focus binnen onze G.R.O.W.-strategie.

Bronnen: 1: Roland Berger, 2: World Material Forum, Global Battery Alliance