In lijn met sterke economische trends

Gewichtsreductie

Adresseerbare
markt

>€10

miljard

Het wereldwijde streven om de CO2-uitstoot te verminderen en het efficiënte gebruik van natuurlijke hulpbronnen te verbeteren, maakt van gewichtsreductie een cruciaal concept. Een vermindering van het gewicht van een voertuig met 10% kan het brandstofverbruik met 6% tot 8% doen dalen. Alternatieven voor conventionele materialen zijn onder andere composieten die resulteren in een hogere duurzaamheid en lagere onderhoudskosten, of speciale lijmen die materialen met verschillende chemische samenstellingen aan elkaar lijmen. Een ander voorbeeld zijn coatings die helpen om het totaalgewicht van voertuigen te verminderen, omdat slechts één of twee lagen voldoende zijn, in vergelijking met conventionele vierlagige coatings. Er zijn ook een hele reeks op maat gemaakte en modulaire producten, mogelijk gemaakt door nieuwe bewerkingsmogelijkheden zoals additieve productie.

+30%

Gemiddelde samengestelde jaarlijkse groei van composieten in de automobielindustrie in de komende 10 jaar1

x2

Groei van composieten in de luchtvaart in de komende 10 jaar2

>$14bn

Groei van composieten in offshore olie(stijg)leidingen3

Uitdagingen voor klanten

Naast gewichtsreductie zijn de belangrijkste uitdagingen voor klanten onderhoud en reparaties, duurzaamheid/recycling, crash-simulatie/mechanische weerstand, kostenreductie en een snellere productiecyclus.

Kansen voor Solvay

Dankzij onze innovaties staan we sterk om onze klanten gewichts-reductieoplossingen te bieden

• Onze hoogwaardige polymeren verhogen de efficiëntie van vliegtuigmotoren en maken het mogelijk om ze te verkleinen.
  • Onze oplossingen voor luchtvaartstructuren zijn wereldwijd toonaangevend, met thermohardende composieten die unieke voordelen bieden op het gebied van aerodynamica, ontwerp, inbouw van onderdelen en corrosiebestendigheid.
  • Met het breedste aanbod van speciale polymeren en diepgaande expertise op het gebied van composietmateriaaltechnologieën zijn we de leider in thermoplastische composieten (TPC) voor de luchtvaart- en automobielindustrie. Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, zijn nieuwe technologieën en benaderingen nodig om lichtere onderdelen te leveren en de bouwtijd van vliegtuigen aanzienlijk te verkorten. Verwacht wordt dat thermoplastische composieten een steeds belangrijkere rol zullen spelen, aangezien de productie van onderdelen uit thermoplastische composieten de productiekosten met 20% tot 30% kan verlagen in vergelijking met onderdelen uit metaal of polymeermaterialen.

Klantgerichte innovatie op het gebied van thermoplastische composieten

Om een antwoord te bieden op de uitdagingen waarmee de industrie wordt geconfronteerd en om de ontwikkeling van thermoplastische composieten te versnellen, hebben we een speciale structuur opgezet rond een gediversifieerd team van experts die nauw samenwerken met onze klanten om de innovatie te versnellen en commerciële toepassingen te ontwikkelen. In 2019 hebben we ook twee speciale innovatiecentra geopend, in Brussel (België) en Alpharetta (VS). Deze centra bieden ultramoderne middelen en mogelijkheden om klanten te ondersteunen bij het ontwerpen, het maken van prototypes en het testen van onderdelen in een vroeg stadium en verkorten zo drastisch de time-to-market van onze materialen. De centra bouwen voort op onze ongeëvenaarde verticaal geïntegreerde portefeuille van speciale polymeren en koolstofvezelcomposieten en vervolledigen met onze recente capaciteitsuitbreidingen de infrastructuur die de industrialisatie van onze technologie op het gebied van thermoplastische materialen ondersteunt.

Bronnen: 1: Roland Berger, 2: Bain -BSR-composieten, 3: bron: UBS Global Research - 8 oktober 2019