In lijn met sterke economische trends

Milieuvriendelijke oplossingen

Adresseerbare
markt

>€10

miljard

Het gedrag van de consument verschuift naar welzijn, met een verlangen naar een betere levenskwaliteit met een gezondere balans tussen werk en privé, minder stress en hoogwaardiger voedsel. Deze nieuwe prioriteiten vertalen zich vaak in een voorkeur voor organische, natuurlijke oplossingen.

>10%

gemiddelde samengestelde jaarlijkse groei van natuurlijke vanilline tegen 20241

+5,7%

gemiddelde samengestelde jaarlijkse groei van coatings op waterbasis tegen 20251

+3,1%

gemiddelde samengestelde jaarlijkse groei van biologische shampoos tegen 20251

Uitdagingen voor klanten

De belangrijkste uitdaging binnen deze trend vandaag zijn de hogere kosten van milieuvriendelijke oplossingen in vergelijking met oplossingen op basis van fossiele brandstoffen.

Kansen voor Solvay

• Solvay is een leider wat biogebaseerde ingrediënten betreft.
    • We hebben de referentie op het gebied van natuurlijke vanilline ontwikkeld, geproduceerd door bioconversie van natuurlijke grondstoffen.
    • Wij zijn de wereldleider in de chemische modificatie van guar. Guargom wordt gewonnen uit de zaden van de guarplant en wordt onder meer gebruikt in de agro- en voedingsindustrie en in schoonmaak- en verzorgingsproducten.
  • Onze oplossingen voor watergedragen coatings zijn gericht op de uitdagingen van hechting op moeilijke ondergronden, corrosiebestendigheid, waterafstotendheid en algemene duurzaamheid, met name in het ‘direct-to-metal’- segment, metalen constructies en transportcontainers. We werken nauw samen met klanten aan nieuwe geurvrije producten die tevens vrij zijn van alkylfenolethoxylaten en luchtige organische stoffen en die voldoen aan hun behoeften aan bindmiddelen, kleurstoffen en prestaties.

Een Solvay-oplossing

Aangezien duurzame oplosmiddelen het snelst groeiende segment op de markt zijn, neemt de Augeo®-lijn van oplosmiddelen van biologische oorsprong echt een hoge vlucht. Augeo® is ontwikkeld voor reinigingsproducten en geurstoffen, is niet giftig, is biologisch afbreekbaar, wordt duurzaam geproduceerd en is daarmee een alternatief voor traditionele petrochemische producten. Augeo® is gebaseerd op glycerine, een kleurloze en reukloze stof die bekend staat om zijn gebruik als vochtigheidsbewaarder in de voedingsindustrie en dus volledig onschadelijk is voor mens en milieu.

1: Source: Solvay intern onderzoek