Ons Purpose

Bericht van onze Voorzitters

GRI Disclosures

2019 was een jaar van opmerkelijke vooruitgang, waarin we onze financiële en milieuverplichtingen in een uitdagende omgeving zijn nagekomen door ons te richten op klanten, kostendiscipline en cashmanagement. We hebben ook op drie fronten stapsgewijze veranderingen doorgevoerd: strategie, structuur en cultuur.

Onze Groep overwon aanzienlijke tegenwind; toonde veerkracht met het leveren van een stabiele onderliggende EBITDA en genereerde een record aan vrije kasstroom met verbeterde fasering ten opzichte van voorgaande jaren. Solvay heeft zijn aandeelhouders voorgesteld het dividend voor 2019 te handhaven op 3,75 euro per aandeel. Wat betreft de portefeuille van de Groep, hebben we de desinvestering van de Polyamidesactiviteiten aan BASF en Domo Chemicals afgerond en begin 2020 afgesloten. De opbrengsten zullen ons helpen om onze balans te versterken en onze pensioenverplichtingen in 2020 te verlagen.

We zijn begonnen met een uitvoerige strategische herziening van al onze activiteiten en ons bedrijfsmodel. We hebben onze sterke basis in wetenschap, duurzaamheid en innovatie – een kernonderdeel van ons DNA! – bevestigd. We hebben de afstemming van de belangrijkste bedrijven op krachtige megatrends op de proef gesteld en gevalideerd, aangezien deze megatrends de drijvende kracht zullen zijn achter de superieure groei in vooraanstaande eindmarkten waar we leidende posities innemen.

Toch willen we beter inspelen op uitdagingen en kansen – en onze weg naar het bereiken van meer waarde, sneller ontwikkelen. Onze evaluatie resulteerde in de G.R.O.W.-strategie, gebaseerd op drie nieuwe bedrijfssegmenten die zich elk richten op verschillende strategische mandaten.

Het segment van de pure-play Materials, dat de activiteiten specialty polymers en composietmaterialen met hoogwaardige prestaties en marges omvat, heeft als enige missie om “de Groei van de omzet te versnellen”.

Het segment Chemie omvat ‘monotechnologische’ activiteiten, die elk een leidende marktpositie hebben met een wereldwijd concurrentievoordeel. De opdracht is om consequent “Resilient cash” te leveren.

Ilham Kadri, Voorzitter van het uitvoerend comité en CEO

Nicolas Boël, Voorzitter van de Raad van Bestuur

Het segment Solutions vertegenwoordigt een mix van verschillende bedrijven die actief zijn in diverse niche-markten. Het strategische mandaat is het “Optimaliseren” van het rendement op het geïnvesteerde kapitaal.

Het nieuwe Operationele Model zal meer synergieën realiseren op transversale basis en zal de kracht en de competenties van de verschillende activiteiten volledig benutten om samen te “Winnen”: om de volledige waarde van onze Groep te ontsluiten, en dit snel te doen.

Veel belanghebbenden – onze medewerkers, maar ook klanten en investeerders – hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van onze bestaansreden: “Solvay bestaat om mensen, ideeën en elementen te verbinden om de vooruitgang opnieuw uit te vinden”. Het roept ons allemaal op om verder te gaan dan wie we zijn, om ons te verbinden als team en met al onze stakeholders, omdat we weten dat wat ons hier vandaag heeft gebracht ons daar morgen niet naartoe zal brengen.

Met het oog op de toekomst zijn we begonnen onze organisatiestructuur af te stemmen op onze G.R.O.W.- strategie, waarbij we gebruik maken van mogelijkheden in de inkoop-, productie- en toeleveringsketen. Dit leidt tot extra efficiëntieplannen en -maatregelen die ons in staat stellen om te functioneren als een gestroomlijnde, wendbare organisatie en ons beter positioneert in de ondersteuning van onze klanten en in de creatie van waarde.

“Ik ben zeer tevreden met onze vooruitgang in 2019. We hebben een ambitieuze koers uitgestippeld voor Solvay en duidelijke doelstellingen gedefinieerd om ons potentieel ten volle te ontplooien, terwijl we tegelijkertijd gefocust blijven en de uitdagingen op korte termijn aanpakken.”

Nicolas Boël

“Wat een jaar! 2019 kende zijn uitdagingen en dit bracht ons samen als een One Solvay-team, om ons te overstijgen en voort te stuwen. We hebben opnieuw vastgelegd en omschreven wie we zijn, we hebben afgesproken hoe we samen op een duurzame manier zullen gedijen, en we hebben ons gecommitteerd om altijd hoog te mikken, om snel te leveren. We zijn begonnen met het aanpakken van de complexiteit die ons afremde en we zijn goed op weg om de culturele transformatie aan te sturen die ons allemaal zal helpen om op ons best te presteren, ten dienste van onze klanten, werknemers, gemeenschappen en aandeelhouders. Bedankt.”

Ilham Kadri

Van cruciaal belang om Solvay te helpen zijn potentieel ten volle te ontplooien zijn onze nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen. Deze zijn opgenomen in Solvay ONE Planet en helpen ons als Groep onze impact gedurende het komende decennium en daarna op drie gebieden positief vorm te geven: klimaat, hulpbronnen en levenskwaliteit. Solvay ONE Planet is ambitieus, omdat we onze emissies afstemmen op het traject van het akkoord van Parijs en we elke toekomstige investering in steenkoolcentrales stopzetten.

Maar we leggen ook de lat hoger bij het beheer van de natuurlijke hulpbronnen en steunen evenzeer een beter leven voor onze mensen en de gemeenschappen waarin we werken. Kortom, Solvay ONE Planet is een concreet voorbeeld van onze bestaansreden, waarbij we verder willen gaan dan wat we ooit eerder hebben gedaan.

Elke dag streven we ernaar om “verder te gaan”, “to progress beyond”. We kijken zowel door de microscoop, naar 2020 en naar de noodzaak om onze uitdagingen op korte termijn te overwinnen, als door de telescoop, naar onze doelstellingen op middellange termijn. We zijn dit verplicht aan onze belanghebbenden van vandaag en morgen maar zeker ook aan de generaties na ons.

Ilham Kadri, Chairman of the Executive Committee and CEO (signature)

Ilham Kadri, Voorzitter van het uitvoerend comité en CEO

Nicolas Boël, Chairman of the Board of Directors (signature)

Nicolas Boël, Voorzitter van de Raad van Bestuur