Onze jarenlange samenwerking met Airbus wordt vandaag voortgezet in het onderzoek entechnologieproject Wing of Tomorrow. Dit strategische partnerschap is een uitstekende illustratie van hoe we robuuste, duurzame relaties met onze klanten opbouwen om de industrie disruptieve oplossingen te bieden.

Wat is het verhaal?

Toekomstige vliegtuigen moeten superieure prestaties en een betere brandstofefficiëntie bieden en moeten sneller kunnen worden geproduceerd om aan de eisen van luchtvaartmaatschappijen en nieuwe milieuwetgeving te voldoen. Dit betekent dat vliegtuigvleugels sneller, gemakkelijker en goedkoper moeten kunnen worden ontworpen, geproduceerd en gemonteerd. En dat terwijl ze aan hoge veiligheidsnormen moeten blijven voldoen.

Het Airbus-project Wing of Tomorrow heeft als doel deze uitdagingen aan te gaan door middel van een radicaal nieuwe benadering van het ontwerp en de productie van vleugels van commerciële vliegtuigen. Een benadering die de efficiëntie van grote composietconstructies verbetert. Het project omvat een zoektocht naar de beste materialen, aangezien het gericht is op de ontwikkeling van disruptieve methoden voor de productie van een composietvleugel voor de volgende generatie vliegtuigen van Airbus.

Nieuwe materialen, waaronder materialen ontwikkeld met behulp van composiettechnologieën, vormen een belangrijk onderdeel van het project. Composieten zijn lichter dan metaal, resulterend in een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot. Ze bieden ook unieke voordelen op het gebied van ontwerp, inbouw van onderdelen en corrosiebestendigheid. Bovendien kunnen ze de uitrustings- en toolingkosten bij de productie van vleugels aanzienlijk verlagen en snellere productiecycli mogelijk maken.

“De samenwerking met partners is een belangrijke aspect van het Wing of Tomorrow-programma. Door het combineren van onze middelen, zijn we in staat nieuwe oplossingen te geven die gebruik maken van onze beide organisaties voor een beter resultaat.”

Sue Partridge, Head of Wing of Tomorrow Programme, Airbus

Wie en hoe?

Airbus werkt sinds 2015 aan Wing of Tomorrow. Een polyvalent team heeft een reeks innovaties geselecteerd en ontwikkeld ter voorbereiding van demonstraties op ware grootte.

Als een leider in de luchtvaarttechnologie is Solvay een strategische partner in het project, met zijn expertise op het gebied van composietmaterialen en zijn unieke harsinfusie-, prepreg-, kleefstof- en blikseminslagtechnologieën. Onze belangrijkste bijdrage is het ontwikkelen van materialen en processen om innovatieve composietconstructies voor Wing of Tomorrow te creëren door onderzoek te verrichten naar het vermogen van onze materialen om aan de uitdagingen van het programma te voldoen.

Harsinfusietechnologie maakt een efficiënt en sterk geïntegreerd ontwerp van grote composietconstructies mogelijk, wat resulteert in een lager constructiegewicht en mogelijk lagere productiekosten. Het zou ook kortere cyclustijden, minder hoge assemblagevereisten en een verbeterde productieflexibiliteit mogelijk kunnen maken.

De levering van drie demonstratievleugels in het kader van Wing of Tomorrow zal plaatsvinden in 2022.

Wat we hebben bereikt

Onze functieoverschrijdende teams werken nauw samen met Airbus en zijn projectpartners. Wij dragen bij aan onderzoeksprogramma’s en onze ingenieurs ondersteunen het gebruik van onze materialen in onderzoekslaboratoria en productiefaciliteiten. Solvay heeft zijn unieke Applications Engineering-model toegepast, met zijn speciaal toegewezen team, om een doeltreffend partnerschap op basis van sterke samenwerking mogelijk te maken. Het programma heeft als doel de componenten voor drie vleugels op ware grootte te vervaardigen, met volledige levering van de eerste vleugel in 2020. De assemblage en tests zijn gepland voor 2021.

Momenteel zijn de materiaal- en procestechnologieën gevalideerd op ‘mid-scale’ niveau (op halve grootte). De materiaalprestaties en de mogelijkheden van de nieuwe processen worden gevalideerd tegen de hoge eisen van het project in termen van snelheid en kosten. Het doel is dan om de schaalbaarheid aan te tonen om te verzekeren dat de productieaanpak robuust is op industriële schaal.

De harsinfusiematerialen van Solvay zijn ‘gebaselined’ voor de demonstratiemodellen op ware grootte in het kader van dit programma. Het programma Wing of Tomorrow noopt ons om onze expertise en capaciteiten nog verder uit te breiden en laat zien hoe we stroomafwaarts in de waardeketen innoveren om onze klanten de oplossingen te bieden die ze nodig hebben. Het onderstreept ook onze capaciteit om succesvolle langetermijnpartnerschappen met onze klanten op te bouwen, vooral in geavanceerde sectoren zoals de luchtvaart, waar sommige contracten 10 tot 20 jaar lopen. We zijn al jarenlang leverancier van Airbus en blijven met hen samenwerken aan andere projecten naast Wing of Tomorrow.

“We hebben een sterke samenwerkingsrelatie met Airbus opgebouwd en zijn enthousiast over de voortgang van de materiaal- en procesontwikkelingen ter ondersteuning van de bouw van een vleugel op ware grootte. Het programma verlegt de grenzen van composietontwerp, materialen en verwerking om potentiële technologieoplossingen voor een composietvleugel te vinden.”

Sam Hill, Applications Engineering Manager, Wing of Tomorrow Technical Lead,
Composite Materials R&I, Solvay