Brussel, België

In 2019 heeft Solvay zich verdiept in het wie en waarom van onze Groep. We hadden onze portefeuille getransformeerd. Nu was het tijd om onze cultuur aan te passen, uit te drukken wie we zijn – wie we geworden zijn – en ons Purpose te bepalen als onderdeel van een interne, bottom-upbenadering. Eerst hebben we geluisterd naar duizenden werknemers van Solvay. Zodat we een Purpose konden formuleren dat door iedereen wordt begrepen, waarmee iedereen zich kan identificieren en dat iedereen kan belichamen. En zodat we samen een op dat Purpose gericht bedrijf konden opbouwen.

Wat is het verhaal?

Ilham Kadri begon haar mandaat als CEO van Solvay door te luisteren naar werknemers, beleggers en klanten. Ze had gehoord dat onze Groep behoefte had aan een gedeeld waarom: een inspiratiebron voor onze werknemers en een duidelijk statement voor alles wat ons voortstuwt, een Poolster die de weg wijst.

Dit heeft ons aangespoord om ons Doel te onthullen, te verwoorden, te activeren en te verankeren. Het waarom dat we allemaal kunnen delen, dat de basis zal vormen van één enkele cultuur die al onze oude bedrijven, entiteiten en generaties omvat. We lanceerden de grootste luisteroefening in onze geschiedenis en ontdekten dat Solvay al een Doel had. Een Doel dat onze teams elke dag belichamen. Wat ze nodig hadden, wat we allemaal nastreven, waren inspirerende woorden om ons waarom uit te drukken en er banden omheen te bouwen.

“Ik hoor luid en duidelijk dat u wilt dat Solvay innovatiever, wendbaarder en stoutmoediger wordt – vooral op gebieden als de circulaire economie. U wilt dat we een positieve invloed hebben op de mensheid en dat we de mens centraal blijven stellen. Ik voel uw verlangen om nog meer goed te doen voor de maatschappij.”

Ilham Kadri, Solvay CEO

luistersessies met meer dan 3.000 mensen

ingevulde enquêtes

respons op de enquêtes in productievestigingen

interviews met klanten

Wie en hoe?

Om ons waarom te ontdekken, hebben we een uitgebreide luisteroefening georganiseerd. Meer dan 13.000 collega’s hebben een diepgaande enquête beantwoord; meer dan 12% van onze werknemers – meer dan 3.000 mensen – hebben deelgenomen aan uitgebreide luistersessies; en we hebben 25 diepgaande dialogen met leidinggevenden gevoerd. We waren vastbesloten om de mening van onze mensen op de werkvloer te vragen. Dankzij het feit dat de enquête op een mobiel apparaat kon worden ingevuld, kwam maar liefst 50% van alle antwoorden uit onze productievestigingen. Elk van die vestigingen organiseerde ten minste één luistersessie. We hebben ook geluisterd naar stakeholders buiten de Groep. We voerden 22 klanteninterviews, spraken met elk lid van de Raad van Bestuur en zetten twee focus-groepen op om te luisteren naar wat de jonge generatie te zeggen had – intern met werknemers van de millenniumgeneratie en extern met onze familiale aandeelhouders.

“Het was zo interessant te leren wat mijn collega’s trots maakt om voor Solvay te werken en om hun visie op onze toekomst te zien. Het was duidelijk dat we allemaal geëngageerd en enthousiast waren om bij te dragen aan het definiëren van het Purpose van Solvay.”

Raleigh Davis, Research Scientist, Alpharetta, USA

“Het beeld van de aandeelhouders die alleen maar passief wachten voor de betaling van hun dividend is verouderd. Lange termijn investeerders, vooral van de volgende generatie, willen ook dat hun investering meer aardvriendelijk en sociaal verantwoordelijk zijn. In die geest waren sommigen van ons, samen met de werknemers en andere belanghebbenden, gezegend om vorig jaar te worden uitgenodigd voor een vergadering om het doel van Solvay voor de komende jaren te helpen definiëren. Een opwindende ervaring en een perfect voorbeeld van het binden van mensen, ideeën en elementen om de vooruitgang opnieuw uit te vinden!”

Cédric Querton, Familiale aandeelhouderr

Wat we hebben bereikt

Onze luisteroefening heeft convergerende ideeën aan het licht gebracht die ons hebben geholpen ons Purpose te onthullen. De centrale thema’s die keer op keer weerklonken, waren:

Verbinding en samenwerking

We zijn op ons best als we allemaal samenwerken als ONE Solvay en in partnerschap met onze klanten; we hebben onze grootste impact wanneer we samenwerken met andere stakeholders.

Doorbraken die ertoe doen

Wij geloven dat onze wetenschappelijke en technologische capaciteiten een positieve rol te spelen hebben voor de vooruitgang van de mensheid.

Ambitieus, zorgzaam leiderschap

Om onze grote ambitie te bereiken, leiden we met doel, hart en geest, vinden we onszelf opnieuw uit, leren we voortdurend bij, leren we af en leren we opnieuw, ondersteunen we anderen en coachen we hen om hun potentieel te bereiken.

Potentieel en passie ontketenen

We zullen niet alleen winnen door de beste technologieën te hebben, maar ook omdat we de meest geïnspireerde mensen hebben.

Eén oog voor de microscoop,
één oog voor de telescoop

We leveren onze bijdrage van de ene generatie op de andere, geïnspireerd door kansen op lange termijn, terwijl we ons concentreren op hoe we vandaag ons best kunnen doen.

Klantgerichtheid

Onze klanten staan in het middelpunt van alles wat we doen; ze hebben hoge verwachtingen en zijn op zoek naar een meer disruptief en proactief partnerschap met Solvay.

Mede dankzij deze uitgebreide tour hebben we ingezien dat het Purpose van Solvay niet nieuw is. We hebben gewoon ontdekt wie we werkelijk zijn. Ons Purpose is sterk. Het is fundamenteel voor ons DNA en onze erfenis en onderscheidt ons van onze concurrenten. Vandaag drukken we het uit in een verbindend kernstatement: We verbinden mensen, ideeën en elementen om de vooruitgang heruit te vinden.

Verbinding met de wereld om ons heen